+31 (0)76 - 597 50 00 info@qnp.nl

ISDN stopt, wat nu?

Regelmatig krijg ik vragen van relaties over het stoppen van ISDN. Deze vragen heb ik verzameld. Wellicht handig voor u!

Stopt ISDN in alle vormen? Zijn er ISDN-centrales die er niet onder vallen?
KPN heeft inmiddels officieel aangegeven dat zij stoppen met enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN op 1 september 2019.
Klanten van KPN die nu nog gebruikmaken van ISDN moeten een alternatief vinden. De meeste klanten kunnen het beste overstappen op VoIP telefonie. 
Inmiddels heeft VoIP (internet telefonie) zich bewezen als gelijkwaardige vervanger. De voordelen van VoIP zijn duidelijk, het systeem is flexibeler en goedkoper dan ISDN.

Moet je ook rekening houden met ander apparatuur? Pinautomaat bijvoorbeeld of frankeermachine, alarm?
Het verdwijnen van ISDN heeft niet alleen invloed op jouw telefonie. Veel apparatuur zoals de intercom en de frankeermachine maken gebruik van ISDN. Het is daarom van belang om advies in te winnen bij de overstap van ISDN naar VoIP. Vraag altijd advies op maat als jouw onderneming gebruikmaakt van beveiligingssystemen of andere oplossingen die nog gebruik maken van ISDN. Meestal worden deze apparaten omgezet naar een connectie via het internet.

Hoe ingrijpend is de aanpassing naar bijvoorbeeld VoIP?
Een overstap naar VoIP hoeft niet ingrijpend te zijn, in sommige gevallen kan een gedeelte van de apparatuur zelfs behouden blijven.In basis moet je ervan uitgaan dat je op de dag dat het nummer wordt overgezet je een half uurtje minder bereikbaar bent. Op dat moment wordt dan ook de nieuwe apparatuur geactiveerd en gereedgemaakt om gebruik te gaan maken van de nieuwe VoIP omgeving .

Is er ook een ander alternatief?
Heb jij net een nieuwe telefooncentrale op ISDN? Dan is SIPTrunk de meest eenvoudige oplossing om gemakkelijk over te stappen van ISDN naar VoIP. Andere alternatieven zijn er op dit moment niet.

Kan ik mijn nummer behouden als ik overstap van ISDN op bijvoorbeeld VoIP?
Ja je kunt altijd je nummer behouden. Dit wordt gedaan door een zogenaamde portering van het nummer van de huidige provider waar je nu ziet naar de nieuwe provider waar je naartoe overstapt.

Wat kost het overzetten en wordt het bellen duurder als ik overstap?
Afhankelijk van het contract en moment van overstappen kan er een afkoopsom gevraagd worden, echter zie je nu steeds meer dat dit niet meer van toepassing is en dat de porteringen gratis uitgevoerd gaan worden. Bellen via VoIP is aanzienlijk goedkoper dan over de huidige ISDN lijn .

Ga ik erop vooruit of zijn er beperkingen?
Bij overstappen naar een VoIP centrale, in de meeste gevallen tegenwoordig een Hosted oplossing, ga je er meestal op vooruit en heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de laatste nieuwe technieken.
Denk hierbij aan;
– bellen via de computer
– vast nummer op je mobiel
– zelf de mogelijkheid tot aanpassen open / gesloten tijden
– eventuele koppeling met een CRM pakket

Uiteraard ben ik (en natuurlijk ook onze accountmanagers) altijd bereid om het persoonlijk uit te leggen.

Marco van ’t Hof
Telecom Engineer

Share This