+31 (0)76 - 597 50 00 info@qnp.nl

Bedankt ISDN!

Het is een open deur van jewelste, de tijd vliegt! Ik herinner me nog de geboorte van mijn inmiddels 21 jarige dochter. Een ‘goede raad’ die ik die periode voor kennisgeving aannam was het advies – geniet er maar van jongen ze zijn zo groot. Enkele weken geleden maakte KPN bekend een eind te gaan maken aan het ISDN tijdperk en deze dienst binnenkort niet langer te ondersteunen. Ik had een déjà vu momentje, de introductie van ISDN kon ik me nog als de dag van gisteren herinneren! Waar blijft de tijd! Het was medio 1996 toen KPN deze nieuwe communicatie techniek met veel elan introduceerde. ISDN, een nieuwe digitale spraakverbinding bestaande uit meerdere kanalen: spraak en data. De gebruiker kon zowel een spraak als dataverbinding opbouwen over één lijn! Telefonie leek opnieuw uitgevonden. Een nieuwe telefoonlijn veel sneller dan de ‘oude’ analoge lijn en dan ook nog de mogelijkheid om tegelijkertijd data te verzenden.

Met de kennis van nu is het bijna niet meer voor te stellen dat het ‘verkopen’ van ISDN een behoorlijk beroep deed op het inbeeldingsvermogen van onze klanten, immers wat moest hij met een extra datakanaal? En die hoge snelheid, hij ging toch ook niet sneller praten?! Vandaag weten we beter, door de komst van ISDN en nog veel meer technieken en diensten profiteren we dagelijks van de mogelijkheden die de digitale techniek ons heeft gebracht! ADSL – 3G – 4G – Glasvezel VoIP en Cloud het zijn allen opvolgers die het uitfaseren van ISDN rechtvaardigen.

De wereld verandert en digitaliseert met een enorme snelheid! Anno 2017 communiceren we meer en sneller dan ooit tevoren! Internet, WhatsApp, Facebook, Twitter maakt dat we wereldwijd bereikbaar én continu op de hoogte van wat we willen weten en willen melden. Als ICT en Telecom professional omarm en volg ik nieuwe technieken natuurlijk op de voet! Wat overigens ondanks de digitalisering niet aan kracht heeft ingeboet is de ouderwetse persoonlijke communicatie! Aandacht voor de klant en gewoon even bijpraten over zaken die er toe doen. Een afspraak in de digitale agenda is snel gemaakt en een goed gesprek blijkt in de praktijk wel haast nog efficiënter als die nieuwe ISDN lijn in 1998. Gelukkig maar!

Henry de Bruijn
Directeur

Recent nieuws

Share This